http://zarinp.al/ermahsa4848

لطفا صبر کنید

دکتر فاطمه ارشادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ـ زیبایی زنان

 

همه چیز درباره سزارین

یکی از زیباترین لحظات هر زنی، در آغوش گرفتن فرزند خود می باشد. 
🤰️ ۹ ماه انتظار برای در آغوش گرفتن میوه ی وجود خود…
قطعا هر زنی دوست دارد بهترین تجربه را برای پایان دادن به انتظار خود برای تولد فرزندش داشته باشد. 
برای زایمان شما دو روش سزارین و طبیعی را در پیش دارید. انتخاب نوع زایمان را به پزشک خود بسپارید قطعا پزشک شما مناسب ترین روش را به شما ارائه می دهد. 
در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از انواع زایمان؛ یعنی زایمان سزارین آشنا نماییم. 

سزارین چیست؟

سزارین نوعی جراحی می باشد که با ایجاد برش در شکم و رحم مادر نوزاد خارج می گردد. در این روش بر خلاف زایمان طبیعی، نوزاد از طریق مجرای طبیعی و واژن مادر خارج نمی گردد و با برش ایجاد شده بر روی شکم مادر خارج می شود. 
هدف نهایی در هر نوع زایمانی؛ اطمینان از حفظ سلامت مادر و نوزاد می باشد. ممکن است هر روشی مناسب مادر نباشد. برخی از دلایل و مشکلات می تواند مانع از زایمان طبیعی مادر شود به همین خاطر زایمان سزارین پیشنهاد می گردد. 

موارد انجام زایمان سزارین

    حاملگی چندقلویی

زمانی که مادر چندقلو باردار باشد و امکان خروج نوزاد به صورت طبیعی وجود نداشته باشد برای سهولت و سرعت بیشتر، زایمان سزارین انجام می شود. زایمان چند قلویی به صورت طبیعی و واژینال نیز امکان پذیر می باشد اما ممکن است پزشک شما سزارین را برای شرایط شما صلاح بداند. 

    جفت سر راهی

زمانی که جفت خیلی پایین و در رحم چسبیده باشد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد زیرا دهانه رحم مسدود می باشد. 

    سابقه بیماری مادر

برخی از بیماری ها و مشکلات مادر مانند؛ چاقی، مشکلات قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا و همچنین تبخال تناسلی می تواند امکان زایمان طبیعی را از بین می برد. 

    سن بالای مادر

زنان باردار بالای ۳۵ سال شرایط فیزیکی حساس تری دارند و زایمان سزارین ریسک کمتری دارد برای این افراد.

    موقعیت بریچ یا عرضی

در موقعیت بریچ؛ پای جنین در پایین رحم قرار دارد. ممکن است پزشک شما تلاش کند تا وضعیت قرارگیری جنین را تغییر دهد. در صورت عدم موفقیت؛ زایمان سزارین در پیش گرفته می شود.

سزارین چگونه انجام می شود؟

ابتدا از بی حسی موضعی(کمر به پایین) مادر اطمینان حاصل می گردد سپس یک برش ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری بر روی شکم مادر ایجاد می گردد. این برش می تواند افقی و یا عمودی باشد. 
بعد از ایجاد برش؛ ماهیچه های شکم به آرامی توسط پزشک جدا می شود تا به رحم دسترسی یابد. برشی دیگر به صورت عمودی و یا افقی بر روی شکم مادر ایجاد می گردد. 
بعد از برش رحم؛ نوزاد به آرامی بیرون کشیده می شود و جفت از رحم خارج می گردد.  در آخر محل برش ها بخیه زده می شود. 

انواع برش در زایمان سزارین

> همانطور که اشاره شد در زایمان سزارین می توان از دو نوع برش عمودی و افقی استفاده کرد. در روش افقی؛ برش از ناف تا قسمت بالایی استخوان شرمگاهی ایجاد می گردد. در این روش جای زخم زودتر بهبود می یابد. 
> در روش عمودی؛ برشی در پایین شکم و نزدیک استخوان شرمگاهیی با صورت عمودی ایجاد می گردد. برش عمودی برای دسترسی اورژانسی و سریع پزشک به جنین انجام می گردد. 
انتخاب نوع برش به شرایط مادر و جنین بستگی دارد و توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تعیین می گردد. 

    مزایای زایمان سزارین

✅️ زنانی که از درد زایمان می ترسند در این روش دردی را احساس نخواهند کرد. 
✅️ خطر بی اختیاری ادرار و همچنین افتادگی رحم کاهش می یابد. 
✅️ زمان زایمان را می توان از قبل برنامه ریزی نمود.
✅️ در موقعیت های خطرناک برای مادر و جنین، نجات دهنده خواهد بود.

    مراقبت های بعد از سزارین

در هفته های اول بعد از زایمان سزارین؛ به طور معمول به هنگام نشستن و یا پیاده روی ممکن است احساس درد داشته باشید. داروهای بی حسی به هنگام زایمان می تواند احساس خستگی و کسلی را برای شما به همراه داشته باشد. برخی از مراقبت های بعد از زایمان سزارین عبارتند از:
⬅️ بسیار مهم می باشد که در روزهای اول به آرامی راه رفتن را شروع نمایید. راه رفتن به گردش خون و تنفس بهتر شما کمک می کند و از سفت شدن بیش از حد عضلات جلوگیری می نماید. 
⬅️ در ساعات اولیه بعد از جراحی از کاتتر در مثانه استفاده می شود. در این مدت مصرف مایعات و نوشیدنی بسیار توصیه می شود. 
⬅️ دفع ادرار هر ۲ ساعت یک بار طبیعی می باشد و نگران نباشید. 
⬅️ بعد از بهبودی دوش گرفتن بلامانع می باشد و محل زخم را خشک و تمیز نگه دارید. 
⬅️ از رانندگی تا بهبود کامل بخیه ها خودداری نمایید.
⬅️ ۶ هفته اول زایمان از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.
⬅️ ۶ هفته بعد از زایمان سزارین می توانید ورزش ملایم انجام دهید. 

 زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

نمی توان به طور قطع یک زایمان را معرفی کرد. زیرا انتخاب نوع زایمان به شرایط مادر و جنین بستگی دارد. ممکن است پزشک و مادر در ابتدای بارداری زایمان طبیعی را در نظر داشته باشند اما در ماه های آخر بارداری برخی از مشکلات ذکر شده باعث شود تا مادر زایمان سزارین را در پیش بگیرد. 

سخن پایانی


بارداری و زایمان با تمام سختی ها و چالش هایی که به همراه دارد، حسی لذت بخش می باشد که با دیدن نوزاد تمام سختی ها فراموش می گردد. 
انتخاب نوع زایمان یکی از دغدغه های اصلی مادران باردار می باشد. آگاهی از نوع زایمان می تواند استرس و اضطراب شما را کاهش دهد. در این مطلب سعی نمودیم شما را با چگونگی انجام زایمان سزارین، و موارد استفاده از آن آشنا نماییم. در انتخاب نوع زایمان خود، با پزشک در ارتباط باشید.
 

1️⃣️ سزارین در هفته چندم انجام می گردد؟

۳۷ تا ۳۹ هفتگی زمان مناسبی برای زایمان می باشد زیرا بعد از ۳۷ هفتگی نوزاد کامل رشد کرده است. اما زایمان قبل از ۳۹ هفتگی می تواند عوارضی را برای جنین به همراه داشته باشد. 

2️⃣️ خطرات سزارین زودتر از موعد چیست؟

سزارین زودتر از ۳۹ هفتگی می تواند مشکلاتی مانند؛ قند خون پایین، زردی، ناتوانی حفظ دمای بدن و همچنین مشکلات تنفسی را برای نوزاد به همراه داشته باشد. 

3️⃣️ سزارین برای چه افرادی ضروری می باشد؟

برخی از مشکلات و بیماری های مادر مانند؛ زگیل تناسلی، موقعیت بریچ، حاملگی های چند قلویی و … می تواند لزوم زایمان سزارین را چند برابر نماید.

4️⃣️ معایب زایمان سزارین چیست؟

زایمان سزارین می تواند با خطرات و عوارضی همراه باشد. ممکن است بعد از زایمان سزارین با عفونت محل جراحی روبرو شوید و یا خونریزی بعد از سزارین را تجربه نمایید.

5️⃣️ مدت زمان عمل سزارین چقدر است؟

زایمان سزارین چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان می برد.

Copy right © 2022 | Powered by sitemaan.com