لطفا صبر کنید

دکتر فاطمه ارشادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ـ زیبایی زنان

 

قاتل زگیل تناسلی

HPV این ویروس موذی چیست و چگونه عمل می کند؟ حتما اسم آن بارها به گوشتان خورده است! چون این روزها شاهد فراگیرتر شدن آن هستیم؟ اصلا از همه مهمتر اینکه ویروس به چه طریقی منتقل می شود؟
موجب بروز چه علائمی شده و چه بیماری هایی را ایجاد می کند؟ سوال اینجاست که آگاهی بیشتر ما در مورد عملکرد این ویروس، تا چه حد باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می شود؟ یکی از بیماریی هایی که این ویروس قادر است آن را ایجاد کند، زگیل تناسلی است.
حال اگر متاسفانه فرد به هر دلیلی دچار این عارضه شد آیا میتوان با آن مبارزه نمود؟ 
پاسخ مثبت است، درست است که در ابتدا به موذی بودن این ویروس اشاره شد اما خب هر چقدر این ویروس بخواهد بتازاند در مقابل خوشبختانه میتوان با زدن واکسن مربوطه، تقریبا عملکرد این ویروس را مهار کرد به نوعی جلوی آن را گرفت.
اکنون دگر وقت آن رسیده که شما را با حقایق و روش های مهار کردن زگیل تناسلی بیشتر آشنا کنیم.
درباره زگیل تناسلی و لزوم زایمان سزارین بیشتر بدانید.

زگیل تناسلی چیست؟ 

زگیل تناسلی از شایع ترین عفونت های مقاربتی  (STI) به حساب می آید که باعث بوجود آمدن و رشد زگیل هایی (برجستگی های کوچک) در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده می شود. اگر بخواهیم به عامل چگونه آلوده شدن به زگیل تناسلی اشاره کنیم، باید بگیم که سویه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. افراد مبتلا می توانند زگیل تناسلی را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به افراد دیگر انتقال بدهند.

    ❓️ زگیل تناسلی کجا ظاهر می شود

زگیل تناسلی می تواند در قسمت های زیر شما را درگیر کند: 
⬅️ ناحیه کشاله ران
⬅️ مقعد
⬅️ رکتوم یا همان راست روده
⬅️ آلت تناسلی مردان و بیضه ها
⬅️ ناحیه واژن (از جمله داخل واژن)، فرج، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم.
⬅️ لب، دهان، زبان یا گلو

تشخیص زگیل تناسلی

پزشک شما می‌تواند زگیل‌های تناسلی خارجی را با معاینه و نگاه کردن به آن‌ها تشخیص دهد و یا ممکن است برای تشخیص دقیق تر، درخواست بیوپسی یا همان نمونه برداری بدهد. تشخیص زگیل های داخلی اما چالش برانگیز تر است.

    معاینه لگنی

ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی، آزمایش پاپ را به عنوان بخشی از معاینه لگنی صورت گیرد. همچنین امکان دارد که پزشک کولپوسکوپی را برای بررسی و بیوپسی واژن و دهانه رحم انجام دهد.

    معاینه مقعد

متخصص در این بررسی از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد شما برای یافتن زگیل استفاده می کند.

درمان قطعی زگیل تناسلی

همانطور که اشاره شد؛ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی (STIs) است. HPV می تواند باعث بروز زگیل تناسلی و سرطان های مقعد، دهانه رحم، دهان و گلو، آلت تناسلی، واژن و فرج شود. واکسن های HPV از عفونت ناشی از انواع خاصی از HPV محافظت می کنند. 
در این قسمت قصد داریم تا با روش های درمانی موثر زگیل تناسلی که در حال حاضر بسیار موثر بوده پرکاربرد را با هم بررسی نماییم.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر

برای از بین بردن زگیل تناسلی به جای استفاده از روش های سنتی، می توان از لیزر که جزو روش های کم خطر می باشد نیز استفاده کرد.
جراحی با لیزر معمولا در مطب یا کلینیک پزشک، بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام می شود. در این روش ممکن است از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده شود. ولی اینکه کدام یک از بی هوشی ها را دریافت کنید بسته به صلاحدید پزشک متخصص شما دارد. هم چنین انتخاب بیهوشی، بستگی به تعداد زگیل های نیاز به درمان و اندازه ناحیه تحت درمان دارد.

پس از جراحی با لیزر انتظار چه چیزی را داشته باشیم

⬅️ زمان بهبودی و دوره نقاهت بستگی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده دارد. بهبودی معمولا در 2 تا 4 هفته اتفاق می افتد.
⬅️ تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد از رابطه جنسی خودداری کنید. (این معمولاً 1 تا 3 هفته طول می کشد. این بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان دارد.)

    🔬️ زمان درمان زگیل تناسلی با لیزر

جراحی لیزر ممکن است در موارد زیر انجام شود:
🟡️ زمانی که دگر دارو برای از بین بردن زگیل کار نکرده و موثر نبود.
🟡️ زگیل ها گسترده و پراکنده هستند.
🟡️ هنگامی که زگیل در دوران بارداری باید درمان شود.
(در مورد زمان انجام درمان در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.)
📛️ بدانید که درمان زگیل تناسلی با لیزر اغلب برای از بین بردن زگیل به کار می رود و روشی موثر است. اما گاها زگیل ها ممکن است بعد از جراحی عود کنند.

    ✅️ مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر

⬅️ این روش جزو روش های کم خطر با درمان قوی به حساب می آید.
⬅️ بازدهی آن بالاست.
⬅️ نیاز به پانسمان یا دیگر مراقبت های خاص ندارد.
⬅️ بر خلاف جراحی های دیگر، در روش لیزر خونریزی کمتری را تجربه خواهید کرد.
⬅️ هزینه و دوره نقاهت کمتری را در بر می گیرد.

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست

کرایوتراپی همراه با کرم های موضعی یکی از رایج ترین گزینه های درمانی برای زگیل تناسلی است که در این روش درمان زگیل تناسلی توسط انجماد زگیل ها و به اصطلاح فریز کردن آنها صورت می گیرد. با استفاده از نیتروژن مایع برای یخ زدن و ذوب مکرر زگیل ها در دمای -180 درجه سانتیگراد عمل می کند. قرار گرفتن زگیل ها در معرض این دما باعث اختلال در خونرسانی سلول ها می شود و معمولاً پس از چند روز زگیل ها خشک شده و می ریزند.
توجه داشته باشید دستگاه هایی که کمتر تخصصی هستند، نمی توانند به چنین دمای سردی برسند، بنابراین کارایی کمتری دارند.

    🩺️ درمان با کرایوتراپی تا چه حد موثر است؟

اثربخشی کرایوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل به موارد زیر بستگی دارد:
🟠️ تعداد زگیل هایی که دارید
🟠️ اندازه زگیل ها
🟠️ مدت زمانی که این زگیل ها را داشته اید
🟠️ محل آناتومیکی زگیل ها (مثلاً زگیل مقعدی آهسته تر پاسخ می دهد)
🟠️ محتوای کراتین زگیل
🟠️ بیمارانی که دوره درمان کامل را به دلیل ناراحتی، درد و عدم بهبودی کامل نمی کنند
🟠️ میزان تجربه پزشک بالینی که از کرایوتراپی استفاده می کند
🟠️ نوع وسیله ای که برای ارائه کرایوتراپی استفاده می شود (زیرا اثر بخشی در همه دستگاه ها یکسان نیست).

آیا کرایوتراپی درد دارد؟

اگر بخواهیم به این مورد بپردازیم باید گفت که کرایوتراپی اغلب باعث ایجاد احساس خفیف سوزش می شود که می تواند برای مدت کوتاهی پس از جلسه درمان - معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد.
با این حال، آستانه درد بین بیماران متفاوت بوده و حتی برخی از آنان هستند که در اصل آن را یک روش نسبتاً دردناک می‌دانند. به همین علت برخی از متخصصان ممکن است برای کمتر کردن  احساس درد، از کرم های بی حس کننده موضعی در پروسه درمان استفاده کنند.

درمان زگیل تناسلی چقدر طول میکشد

باید گفت که درواقع طول و دوره درمان، از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. در حالی که برخی از بیماران ممکن است در یک جلسه درمان شوند، برخی دیگر ممکن است به هفته‌ها درمان نیاز داشته باشند و برخی حتی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. به همین علت است که پیش بینی تعداد ویزیت هایی که ممکن است نیاز داشته باشید (و در نتیجه طول درمان) بسیار دشوار است.
خلاصه
زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. درمان‌ها می‌توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند، اما زمانی که به زگیل تناسلی و HPV مبتلا شدید، همیشه می‌توانید بیماری های مقاربتی را به شخص دیگری بدهید. استفاده از کاندوم و رابطه جنسی ایمن و سالم بسیار مهم است.

1️⃣️ چگونه بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

اگر ویروس اچ پی وی به صورت زگیل تناسلی ایجاد شود از روی ظاهر آن قابل تشخیص است. زگیل ها زائده های گوشتی برجسته مانند بر روی برخی از نقاط مثل ناحیه تناسلی هستند و می توانند به صورت تکی یا خوشه ای ایجاد شوند.

2️⃣️ آیا زگیل تناسلی در هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود؟

احتمال دارد در زایمان های طبیعی این عارضه از مادر به فرزند منتقل شود.

3️⃣️ آیا درمان قطعی برای اچ پی وی وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ویروس اچ پی ی وجود ندارد. اکثرا این ویروس مدتی بعد خود بخود از بین می رود اما اگر نیز باعث بروز عارضه ای مثل زگیل تناسلی شد می توان زگیل را تحت درمان قرار داد.

4️⃣️ آیا کرایوتراپی اچ پی وی را درمان می کند؟

خیر کرایوتراپی برای برطرف کردن زگیل های تناسلی کاربرد دارد.

5️⃣️ تا چه مدت پس از درمان با لیزر نمی توان رابطه داشت؟

تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد از رابطه جنسی خودداری کنید. ( معمولاً 1 تا 3 هفته طول می کشد.)

Copy right © 2022 | Powered by sitemaan.com